25.10.2022
1.1.2023 tapahtuu uutta meidän toimialalla, nimittäin puhelinmyyntiin tulee voimaan jälkivahvistussääntely-laki. Käytetään tästä jatkossa termiä JVS, koska se on helpompi, parempi ja lyhyempi kuin tuo (sana)hirviö. KKV on saanut pitkään ajamansa tahdon läpi ja pääsevät vihdoin sääntelemään puhelinmyyntiä ja kun tuollainen viranomainen pääsee jotain tekemään, niin lopputuloshan ei ole selkeä eikä välttämättä kuluttajia hyödyttävä. Mutta! Meidän on elettävä sen kanssa mitä säädetään ja kehitettävä toimintaa sen kanssa. Tähän väliin täytyy nopeasti naurahtaa kanssanne; kun tieto tästä laista tuli julkisuuteen, niin eräs tällä toimialalla toimiva yrittäjä soitti minulle ja vakavalla naamalla hieman hätääntyneenä totesi ’’Meidän pitää keksiä joku keino huijata tässä ja kiertää tätä!’’ Suosittelin hänelle ystävällisesti alanvaihtoa…
Moni tätä on kauhistellut ja taivastellut, mutta me olemme jo lähes vuoden ajan tähän valmistautuneet ja valmistelleet omia prosesseja tätä varten. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme muutenkin ja olemme olleet koko prosessin ajan mukana valmistelun kulisseissa. Jatkossa asiakkaan siis tulee puhelimessa tehdyn tilauksen jälkeen vahvistaa tilauksensa esim. tekstiviestin tai sähköpostin välityksellä. Tämä tuo mukavasti läpinäkyvyyttä toimintaan ja avoimuutta asiakkaan suuntaan. Olemmehan toki tähänkin saakka käyneet asiakkaalle tilauksen selkeästi jo puhelussa läpi ja lähettäneet tilausvahvistuksen, mutta ensi vuoden alusta lähtien asiakas näkee sovitut asiat selkeästi heti tilauksen jälkeen ja kun kaikki on kuten sovittu, hän voi kuitata sen näppärästi. Hyvä sulle ja hyvä mulle!
Kauppaa teemme edelleenkin puhelimessa ja ensi vuonna takuulla enemmän kuin tänä vuonna. Tämä JVS tuo vain yhden elementin lisää, joka omalta osaltaan vahvistaa hyvien ja laadukkaiden asiakaskohtaamisten syntymistä. Emme mitenkään siis muutu tarjouksia lähettäviksi roboteiksi, vaan olemme edelleenkin myynnin ammattilaisia, jotka tekevät työtään asiakaslähtöisesti suurella sydämellä tämä uusi asiakin huomioiden.
Me olemme pitkään pyrkineet edistämään toimialan mainetta parantavia käytänteitä ja tässä on nyt yksi tapa vähentää huonoa asiakaspalautetta. Ja vaikka tämä säätely on tehty vastoin alan yleistä tahtoa, niin tämä parantaa kokonaisuutena toimialaa ja toivottavasti myös ihmisten suhtautumista puhelimessa ostamiseen. Meillä on valmiiksi nykyisille ja uusillekin asiakkaillemme kehitetty toimivat prosessit tätä varten ja samalla tulemme lähiaikoina perehdyttämään henkilöstömme näihin prosesseihin, jotta olemme tammikuun ensimmäinen päivä 110 prosenttisesti valmiina kaikkeen.
Meiltä avaimet käteen palveluna koko myyntiprosessi uudet säädökset huomioiden. Me emme yritä kikkailla ja etsiä kiertoteitä vaan toimimme kuten toimia kuuluukin.
Mukavaa alkanutta syksyä!
Joonas