Pienessä yrityksessä vastuu liiketoiminnan pyörittämisestä voi kasautua yhdelle tai muutamalle käsiparille. On siksi täysin ymmärrettävää, jos yrittäjällä ei ole aikaa aktiiviseen uusien asiakkaiden hankkimiseen, jos energia kuluu olemassaolevan liiketoiminnan ylläpidossa. Uusien asiakkaiden hankinta tarkoittaa oven ripaan tai puhelimeen tarttumista. Se vaatii resursseja, eli aikaa ja rahaa. Yhtäältä aiheuttaa myös kustannuksia, jos palkatun työntekijän laittaa tekemään asiakashankintaa, johon hänellä ei ole koulutusta eikä työvälineitä.
Käytännön esimerkki: Yrittäjä lähtee omatoimisesti selaamaan nettiä ja etsimään potentiaalisia asiakkaita. Seuraavaksi herää kysymyksiä. Mistä etsiä? Kenelle soittaa? Kuinka soittaa? Mihin ei kannata soittaa? Millaisia puheluja kannattaa soittaa? Milloin kannattaa soittaa? Jos joku toinen soittaa, mikä on tuotto-odotus myyntipuheluille? Myös myyntimatkoissa, joissa yrittäjä kiertää yrityksissä sopimatta ennalta aikaa, on omat kysymyksensä. Mihin firmaan kannattaa pistäytyä? Miltä toimialalta? Kuinka kauas kannattaa ajaa autolla? Ketä henkilöä kannattaa tavoitella? Tällaiset kysymykset ovat keskiössä, mitä tulee uusasiakashankintaan. Hakuammunta on pois liiketoiminnan kehittämisestä, joka kuuluu yritysjohtajan rooliin.
Riskinä on, että pk-yritys ei pääse kasvamaan, vaikka potentiaalia kasvuun on. Siihen on kuitenkin keksitty ratkaisu.
Tässä kohdassa astuu kuvioihin ulkoistettu uusasiakashankinta, joka tulee yrittäjän avuksi. Pk-yrittäjän ei tarvitse kuluttaa omaa arvokasta aikaansa kiertäessään sokkona Suomea autolla tai soitellessa yrityksiä läpi, koska se hoidetaan yrittäjän puolesta. Yrittäjä saa valmiit tapaamisajankohdat yrityksiin, jotka ovat osoittaneet mielenkiintoa yrittäjän tarjoamia palveluita kohtaan. Yrittäjän vastuulla on tällöin ainoastaan hoitaa oma osuutensa – tehdä kaupat.
Ulkoistetun uusasiakashankinnan hyödyt tiivistettynä:
– Uusasiakashankinta tehdään ammattimaisesti ja tehokkaasti nykyajan teknologiaa hyödyntäen, jolloin tuloksia on mahdollista saada nopeasti.
– Yrittäjän aika ei kulu ns. ”neulan etsimiseen heinäsuovasta”, vaan yrittäjä voi käyttää aikansa liiketoiminnan kehittämiseen.
– Yrittäjän ei tarvitse huolehtia matka-, polttoaine- tai puhelinlaskuista, mitä uusien kontaktien löytäminen aiheuttaa.
Tässä kiteytyykin ulkoistetun uusasiakashankinnan järkevyys. Pyörää ei tarvitse eikä kannata keksiä uudelleen, koska ratkaisu on jo keksitty. Kaikki osapuolet voittavat, kun ihmiset voivat keskittyä tekemään sitä, minkä he osaavat parhaiten. Tehostamalla syntyy tulosta!