23.8.2018
Mitä tapahtuu, kun tulet Primen asiakkaaksi?
Moni pohtii, mitkä ovat ne konkreettiset stepit, jotka yhdessä otetaan uuden buukkausprojektin yhteydessä. Mielessä käyvät muun muassa seuraavat kysymykset:
– Mistä tiedän, koska soitot lähtevät liikkeelle?
– Pidetäänkö starttipalavereita ja ketä niihin osallistuu?
– Tiedänkö, kuka soittaa nimissäni?
– Miten pidämme yhteyttä projektin aikana?
– Miten muodostetaan soittolista?
– Millaisen raportin saan?
Seitsemällä konkreettisella askeleella projektit polkaistaan käyntiin. Ne ovat seuraavat:
Step 1:
Sovitaan aloituspalaveri, jolla on kaksi tavoitetta: perehdyttää soittaja(t) asiakkaan liiketoimintaan ja varmistaa käytännön toimenpiteet kymmenen kohdan agendalistan avulla. Aloituspalaverit sovitaan tilanteesta riippuen joko paikan päälle jommankumman toimistolle tai sitten se tehdään etänä. Projektin koosta ja asiakkaan liiketoiminnasta riippuen aloituspalaveri voi kestää pari tuntia tai pari päivää.
Step 2:
Valitaan joko yksi tai useampi soittaja projektiin. Soittajat osallistuvat aina aloituspalavereihin, sillä heidän näkemys on hyvä kuulla jo varhaisessa vaiheessa. Näkemyksemme mukaan mitä tutumpi soittaja asiakkaalle on, sen parempi.
Step 3:
Sovitaan käytännöistä: tapaamisten organisointi (alueet, siirtymäajat, montako tapaamista per päivä, F2F vai etä jne.), tapaamisten vahvistaminen (esim. kalenterikutsu), vapaat slotit tapaamisille joko etukäteen ilmoittamalla tai jakamalla sähköisen kalenterin.
Step 4:
Soittolista. Prime Sales tarjoaa aina projekteihin soittolistan, ellei asiakas halua sitä muodostaa itse. Tästä ei tule asiakkaalle ylimääräisiä kuluja. Soittolista muodostetaan aina yhdessä ja siihen kiinnitetään suurta huomiota tarkentamalla, mikä on asiakkaan ideaalikohderyhmä ja miten eri mittareilla sitä voidaan kohdentaa. Mittarit ovat esimerkiksi alue, liikevaihto, henkilöstömäärä, toimiala, liiketulos, pää- ja sivutoimipaikat, päättäjän asema jne.
Step 5:
Sovitaan kommunikointitapa. Olemme huomanneet, että pitkäkin alkukoulutus menettää pian merkityksensä, jos asiakkaan kanssa ei pidetä yhteyttä. Suorittavassa soittotyössä tulee paljon ennustamattomia tilanteita, jotka kannattaa varmistaa asiakkaalta, kuinka niissä toimitaan. Tätä varten suosittelemme esim. chat-sovellusta, jolloin kynnys kysyä tulee mahdollisimman matalaksi. Yllättävänä asiana olemme myös huomanneet, että soittajat tuovat paljon arvokasta informaatiota asiakkaalle jokapäiväisillä soitoillaan. Myös sellaista, jota asiakkaat eivät ole osanneet odottaakaan.
Step 6:
Sovitaan aikataulut soitoille. Soittajamme merkitsevät omatoimisesti aina projektinsa kolmeksi viikoksi etukäteen, mikä auttaa aikatauluissa pysymistä ja projektien etenemistä. Näin asiakkaatkin osaavat odottaa, koska soittoja tehdään ja tapaamisia voidaan odottaa.
Step 7:
Raportointi. Meillä jokainen puhelu merkitään sekä luokittelemalla että kommentoimalla. Teemme raportit pilveen, johon saat projektin alussa linkin. Päivätasolla raporttiin kirjataan aina päivän aikana sovitut tapaamiset ja niihin liittyvä lisäinformaatio (yritys, y-tunnus, henkilö, puhelinnumero, kommentti). Viikkoraportti sisältää näiden lisäksi kattavan tiedon niistä yrityksistä, jotka eivät ottaneet tapaamista vastaan ja mistä syistä. Lisäinformaationa soittotyön tunnuslukuja sekä kulloisenkin soittolistan tilanteen.