Maailman parhaat myyjät, keitä he ovat?

31.10.2016

Maailman parhaat myyjät, keitä he ovat?

Meille kaikille tulee mieleen myyjästä joku henkilö, johon tämän laajan ammattikäsityksen liitämme. Osalle se voi olla lähikaupan avulias ja aina hymyilevä myyjä. Osa taas yhdistää myyjän autokauppiaaseen, kiinteistönvälittäjään tai puhelinmyyjään. Mutta väitän, että suurin osa meistä unohtaa jotain tärkeää. Palaan tähän kirjoituksen loppupuolella.

Käsitelläänpä ensin tätä yleistä harhaluuloa siitä, että pidämme lähikaupan myyjää erinomaisena myyjänä. Selvennetään toki se ihan ensiksi, että mitään en halua heidän työstään pois viedä. He ovat oman alansa ehdottomia ammattilaisia, jotka jaksavat tehdä työnsä erittäin hyvin. En muista koskaan saaneeni huonoa palvelua päivittäistavarakaupan henkilökunnalta.
Mutta myyjiä, sanan varsinaisessa merkityksessä, he eivät ole.
Kun asiakas astelee päivittäistavarakaupan liukuovista sisään, hän on lähes poikkeuksetta menossa tekemään ostoksia. Myyjän rooliksi jää yleensä asiakkaan veloittaminen ja muu asiakaspalvelu. Joissain tapauksissa myyjiä ohjeistetaan lisämyynnin tekemiseen yksittäisillä kysymyksillä, mutta varsinaista myyntiä tämä ei ole.

Entäpä te, jotka pidätte moitteettomasti pukeutunutta autokauppiasta tai äärimmäisen kiireistä kiinteistönvälittäjää huippumyyjänä? Ulkoiset puitteet heillä on kieltämättä kunnossa, mutta puhtaasti myyntitaidoissa he eivät välttämättä loista.
Asiakkaan astellessa autokauppaan tai taloesittelyyn, hän on yleensä talon tai auton tarpeessa. Myyjän rooliksi jää näissä tilanteissa lisätiedon antaminen, asiakkaan rohkaisu ostopäätöksen tekemiseen, hinnan alentaminen tai mietintäajan ehdottaminen. Suora ja selkeä kaupan ehdottaminen on lähes tuntematon käsite näiden myyjien toimesta.

No entä se kaikille niin rakas puhelinmyyjä? Toisin kuin yleisesti luullaan, puhelinmyynti on paljon muutakin, kuin raakaa ”luukuttamista” eli jatkuvaa soittelua. Puhelinmyyntiä ammattimaisesti suorittavissa yrityksissä myyjiä koulutetaan, opastetaan ja kannustetaan tekemään myyntiä kaikkien sääntöjen mukaan. Puhelinmyyjät ovat tottuneet käsittelemään hankalien asiakkaiden hankalia vastaväitteitä sekä kääntämään näitä tilanteita kaupoiksi. Jotkut luulevat, että kyse on tuputtamisesta, pakkomyynnistä tai asiakkaan toiveiden ignoroimisesta, mutta todellisuudessa kyse on myynnistä. Huippumyyjiä tällä alalla riittää, mutta myynnin ehdotonta eliittiä hekään eivät ole.

Kenet sitten unohdimme?
Monet meistä ovat saaneet jollain asteella uskonnollisen kasvatuksen ja tapakristittyjä (johonkin kirkkoon kuuluvia) on edelleen yli 75 % suomalaisista. Miten tämä liittyy myyntiin?
Myynti on muutakin, kuin pelkästään tuotteen vaihtamista rahaan. Myynti on toiseen ihmiseen vaikuttamista, tämän ajattelutavan muuttamista ja mielikuvien herättämistä. Tällaista on myös uskontojen myynti.
Miettikää itse: 75 % meistä maksaa siitä, että meille myydään mielikuva puhuvasta käärmeestä, neitsyeen raskaaksi tulemisesta ja Jumalasta, jota kukaan ei ole nähnyt eikä kuullut.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ja todisteet? Niitä ei ole.
Tästä syystä uskonnolliset johtajat ovat parhaita myyjiä!

Myynti on aina herättänyt tunteita ja mielipiteitä. Tässä omia ajatuksiani kyseistä aiheesta.

Myyntiterveisin
Antti Jaara
Myyntipäällikkö

Täytä hakemus

Miltä paikkakunnalta haet töitä?
Työtehtävä, jota haet?